شهر صُحار در دوران قدیم از مهمترین مناطق تولید مس و صادرات آن بوده است. صُحار ازلحاظ جغرافیایی به دلیل قرار گرفتن در خارج از تنگه هرمز و اتصالات پسکرانه عالی به شمال آفریقا، جنوب خلیجفارس و همچنین مجاورتش با ایران، یکی ازجمله بنادری میباشد. این شهر قبل از اسلام و در دوران حکومت پادشاهان جیفر و عبد، دو پسران آل جلندی، پایتخت عمان بوده است. بعد از اسلام، صُحار مرتبهٔ پایتختیِ کشور را از دست داد، اما بهعنوان بزرگترین بندر تجارتی باقی ماند.
روابط تجاری و بازرگانی ایران و عمان:
با افزایش حجم روابط تجاری بین ایران و عمان و با توجه به سفرهایی که صورت میگیرد امکان پیشرفت در تمام زمینههای مربوط ازجمله: صنایعدستی، محصولات غذایی، پزشکی و ... فراهم است.
خط کشتیرانی بین صُحار عمان و چابهار برقراراست:
هماکنون یک خط کشتی بین صُحار و چابهار ایران برقرار است و روابط تجاری از طریق این بندر در پیشرفت و مسیر توسعه قرار دارد. فاصله بین بندر چابهار تا صحاز ۲۸۴ مایل دریایی است.
زمینههای همکاریهای انرژی محور:
ازجمله زمینههای همکاری تجاری دوجانبه ایران و عمان میتواند همکاری برای انتقال گاز طبیعی از ایران به عمان باشد. این خط لوله تا عمق هزار متری به زیردریا برده خواهد شد. بخشی از این خط لوله برابر با حدود ۲۰۰ کیلومتر از آن در منطقه رودان تا کوه مبارک استان هرمزگان گسترش خواهد یافت و بخشی نیز (حدود ۲۰۰ کیلومتر دیگر) بین ایران و بندر صحار امتداد خواهد یافت. هزینه ساخت این خط لوله ۱/۵ میلیارد دلار تخمین زده میشود. گفتنی است ایران و عمان توافقنامههایی را مبنی بر صادرات روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز به عمان امضا کردهاند.
نقش ترانزیتی و همکاری ترانزیتی لجستیکی چابهار و عمان:
ضرورت استفاده از امکانات و تسهیلات بندری ایران در بندرعباس و بندر چابهار برای تسهیل ترانزیت و تجارت منطقهای بین عمان و آسیای میانه بهرهبرداری شود ایران آمادگی در اختیار گذاشتن این امکانات را دارد.
از موضوعات دیگر همکاری کمک به زنجیره لجستیک و ارزش لجستیک از طریق توسعه انبارداری و توسعه مخازن برای تجار دو کشور است که بایستی در این زمینه سرمایهگذاریهایی توسط دو کشور صورت گیرد و بایستی از ظرفیتهای صندوق سرمایهگذاری عمان برای سرمایهگذاری در ایران استفاده و زمینهسازی کرد
ایران آمادگی دارد در این راستا ثبت شرکتهای عمانی در ایران را تسهیل نماید. طرف عمانی با توجه به اهمیت نقش ایران بهعنوان دروازه ورود به آسیای میانه پیشنهاد نمود که موافقتنامه عشقآباد مجدداً فعال گردد و ایران نقش هماهنگکننده را برای میزبانی از وزرای ذیربط به عهده بگیرد.
بعلاوه طرف عمانی آمادگی خود را برای مشارکت با ایران در طرحهای مشترک زیربنایی حملونقل عمان و قطر در بنادر عمان بهویژه بندر صلاله و بندر صحار اعلام نمود و اظهار امیدواری کرد ایران بتواند با طرف عمانی و قطری در همکاریهای هوایی و فرودگاهی در منطقه مشارکت نماید.